Monday, December 20, 2010

COVER YOUR AURAT CAMPAIGN | SHOW YOUR SUPPORT!

First time saya ditag. Dan first time jugak saya akan tunjukkan support.
Bagus jugak sebenarnya.
Thank you irtiyah.
Kadang-kadang, iman dan amalan perlu revision. Muhasabah.
Dan tarbiyyah Allah datang dengan perlbagai cara.
Syukur.
Jadi for the campaign, we got nice banner....
||
||
||
||
testing2, tak pernah saya meletak banner ni.

Alhamdulillah dah jadi. 
Hajimetene...(^-^).
Irtiyah minta sesiapa yang dia tag tulis sket pasal aurat. 
As for me, I am not good enough maybe to write more about this.
But I will. 
Dalam post irtiyah for this campaign, already she wrote good article.

Saya akan tambah dengan sedikit panduan untuk student sains, yang mungkin juga terlibat dengan banyak kerja lapangan seperti saya sendiri. 
As the ruling of aurat tak akan berubah, walau apapun keadaannya. 
Mungkin ada yang terasa: 
1. Aiii... nak gi sampling kat tengah panas ni, panas la...
Solution: Tudung, will help to cover your beautiful face and body from the UV. Lagipun, panas kat dunia je. Imbalannya InsyaAllah berbaloi. Semoga dipermudahkan usaha pencarian ilmu...

2. Nak terjah ke dalam air ni, nak kena pakai tudung gak ke, nak kena pakai stokin gak ke?
Dont worry be happy. Be muslimah, and take it easy. As for my experience, still wearing stokin although menerjah ke mangrove Tok Bali mencari siput,kerangan dan cacing, its an advantage. At least, my kaki is not directly exposed to akar2 tajam pokok bakau bila kasut terlekat dalam lumpur. Cuma, sesuaikan mengikut keadaan, be wise!

3. Nak dive ni, camana?
Dive, sekarang mudah bagi muslimah. Baju diving memang dah "membalut" aurat. Cuma tambah one layer of loose shirt di luar baju diving tu and it will work very well InsyaAllah. Kalau setakat nak snorkelling, lagi mudah, terjun je dengan t-shirt and track bottom (make sure yang ringan). Better have very tight outfit inside dan kemudian cover with light shirt outside. Again, be wise. Allah tak menyusahkan kamu dengan hukumnya, maka mudahkanlah diri untuk  mengikut suruhanNya. 

Di sini, Jepun. Nihongjin girls, dress very well. At least setakat pemerhatian saya di sekitar Higashihiroshima. 
Loose. And almost covering all parts of their body except for the hair. 
Baju memang loose, tapi diorang pakai legging la. Tapi ramai jugak yang pakai pants/jeans.
Teringat pemandangan di pasar malam dan shoppping complex di Malaysia, terasa pelik pulak. 
Our teenagers, rasanya lagi seksi dari gadis-gadis Jepun ni.
Baju lagi ketat, lagi expose.
Kenapa ye? 

Relatively, for muslimah, di tempat sejuk, lebih senang dan automatically senang untuk tutup aurat (dengan betul). Baju memang dah tebal. Tudung, mencantikkan lagi outfit winter. (Atleast dari mata saya). So, no excuse. Stokin, takkan x pakai kot? Huhu,...sejuk wesss. And winter outfit, banyak yang loose dan cantik. 

Aurat dengan wanita bukan muslim. Saya sendiri pun masih mencari2 kepastian tentang itu. Banyak pandangan. Jadi InsyaAllah saya akan minta suami bertanya dalam Muzakarah nanti Khamis. Untung di sini masih ada ilmuwan untuk bertanya.

Owh, saya kena tag kawan-kawan, saya nak tag: 

Yang bertuah ditag, senang je cara menyumbang:
1. Buat satu entri baru yang bertajuk : COVER YOUR AURAT CAMPAIGN | SHOW YOUR SUPPORT!


2. Letakkan banner di atas dalam entri anda dan linkkan ke entri ni semula. [http://thepotpetking.blogspot.com/2010/12/cover-your-aurat-campaign-show-your.html]


3. Tuliskan pandangan anda tentang menutup aurat.

Alhamdulillah. 
Sekadar pandangan. Maaf jika terprovokasi.

1 comment:

  1. Salam

    Terima kasih menyambut tag saya ni. Alhamdulillah ada input yang mengetuk minda dan hati.

    Cuma nak betulkan sikit, sebenarnya tag ni bukan saya yang mulakan. Saya pun di tag oleh orang lain. In case ada yang salah faham.

    Lagi satu Mrs.Shizni ada tertinggal 2 lagi step iaitu step ke 4 dan ke 5

    "4. Letakkan link entri anda mengenai kempen ini di ruangan komen entri ini. [http://thepotpetking.blogspot.com/2010/12/cover-your-aurat-campaign-show-your.html]


    5. Kalau boleh tagkan 3 kawan anda untuk menyokong kempen ini. The more the merrier. "

    Kena tulis rasanya sebab takut kawan2 shizni tak perasan step kena tinggal komen di blog pemula tag ni iaitu http://thepotpetking.blogspot.com/2010/12/cover-your-aurat-campaign-show-your.html.

    Maaf la, terpanjang pula komen. Tahniah ya.. penulisan yang baik.

    ReplyDelete