Sunday, February 26, 2012

Saya tulis status ini semalam.
Tatkala seringkali saya tertanya2. 
Kenapa saya buat ini?
Kenapa saya belajar ini?
Kenapa saya memilih ini, berbanding kawan2 yang bahagia menelaah Al-Quran.?

Lalu, saya mendengar secara tidak terancang. Dari TV Alhijrah, seorang Ustaz yang saya tidak tahu namanya. Tapi saya yakin yang apa yang saya dengar itu datang dari Allah. Jawapan untuk kenapa dan kenapa yang berputar di benak saban hari.


Belajar untuk tahu, belajar untuk amal dan belajar untuk sampaikan. Jangan belajar untuk jadi pandai, kerana nanti kamu akan bodoh-bodohkan orang. ~ Owh....bila Tuhan kasi faham kenapa dan kenapa~ Syukur. - Terima kasih ustaz TValHijrah, terima kasih Allah.


Tidak terjangka. 
Bukan cuma itu yang Tuhan mahu saya tahu.
Dari sahabat yang jauh...du bumi United State.

Berniat belajar untuk mendidik dan memberi khidmat pada org lain. kerana memberi khidmat itu adalah amalan. Amalan2 yg berulang2 akan menjadikan kita lebih faham kelebihan dan kekurangan ilmu yg kita dianugerahkan malah ia dapat meningkatkan dan mengembangkan ilmu sedia ada. Ilmu yg dicari & diberi mestilah betul (no hidden agenda for self-interest) Insya-ALLAH ALLAH menambahkan dengan ilmu benar yg lain. Memberi khidmat dgn ikhlas kepada umat manusia sejagat adalah teras kejayaan kerana ALLAH mencipta kita sebagai khalifah. Jadi dengan amanah yg diberi , kita laksanakanlah sebaik mungkin. لا حول ولاقوة إلا باللهi. Semoga ALLAH memberi kekuatan dan hidayah, dan melengkapi kekurangan diri kita. Amiin Ya ALLAH. ALLAH yang lebih mengetahui.

Zana Mohd Nor 
I have asked ALLAH many many times, then this thought cross my heart and my mind. Dan setiap kali saya mula membaca/melalukan tugasan atau saya mulakan hari dan dalam doa saya, Bismillah, Ya ALLAH KAU permudahkan urusanku ini janganlah ENGKAU susahkan, anugerahkan aku ilmu yang paling ENGKAU redha dan paling baik di sisimu, dan jadikanlah ilmu itu amalanku, dan untuk ku memberi khidmat kepada org lain. Jgn sesekali memalingkan diri kita bila org datang bertanyakan ilmu yang kita ada. bantulah. ini bukan sahaja khidmat tapi amalan yg datang bersamanya tambahan ilmu & mengasah ilmu sedia ada.

Zana Mohd Nor 
Kalau kita berniat belajar hanya utk dapatkan PhD dan pangkat, maka itu lah kita akan dapat. dpt PhD & pangkat, bagaimana rupa jadi lepas tu pada kita hanya ALLAH sahaja tau. adakah PhD & pangkat & status itu membuatkan kita senantiasa mengigati ALLAH? dekat dengan ALLAH? adakah ALLAH menghantar teman2 yang senantiasa mengigatkan kita kepada duniya & akhirat yg seimbang? atau ALLAH hanya menghantar org2 yang membuatkan kita lalai dari mengigati ALLAH dan jauh dari ALLAH? adakah ALLAH menyibukkan kita dengan perkara2 yg lara?

Zana Mohd Nor 
Untuk dapatkan ilmu yg benar kena minta daripada PENCIPTANYA, ALLAH. Bagaimana? Strive your best to begin your work/your day/your mission (every mission) with spiritual learning - permintaan pemeliharaan keikhlasan kepada ALLAH dalam solat mlm, solat hajat, solat istiqarah. solat taubat. solat dhuha. dll. titipkan permintaan Shida N Syazni itu kepada ALLAH melalui perantara terus dengan ALLAH dalam sujud terakhir pohon lah banyak kali yang mampu sehingga seperti seluruh hati bergetar dan minda bersatu dengan hati mengharapkan pertolongan ALLAH segera memakbulkannya. seperti Solat Istiqharah " Ya ALLAH Engkaulah Yang Maha Mengetahui, aku tidak mengetahui melainkan apa yang ENGKAU ingin aku tahu ( I add : Ajarkan padaku ilmu yang paling berguna dan terbaik disisi mu tentang perkara ini (state what you want to do at that time), ENGKAUlah yang MAHA Mengetahui lagi Bijaksana" .

Shida N Syazni : then start your work with Bismillah dan zikir2 banyak. and just all out do it. you will be surprised, when you begin the work, you cannot imagine the end result, you just go on doing it as if someone is teaching to you do it, you start to think and expanded in ways that you never think before. and at the end you will be surprised to see the quality of work that you produced. it something that you have never imagined that you complete by yourself. dgn Izin ALLAH you will understand the meaning of this work in relation to your study and to your real life meaning. that given knowledge is actually have connection to all the work that you are going to build in the future. it's like you're putting the bricks, one by one, that eventually you will get a wall. None is a waste. everything knowledge that you build from this approach has its own use.

Zana Mohd Nor Shida N Syazni, I see that this the best for me to maintain my sanity from being insane for worldly competition. [Knowledge of Lord is enough for me]. I pray for both of you and Insya-ALLAH ALLAH grants us victory.

Zana Mohd Nor pst, sama kita2 baca AL-Quran hari2, tak boleh byk sedikit. I am blessed, ALLAH send to me out of many a housemate who read Al-Quran every day when she can. She is gifted and with that she created a good ambiance for me and our house environment. Alhamdulillah.



Suprising.Tuhan mentarybiyyah dengan caranya yang hikmah. 

Norshida-san, keep on praying! God is listening. But you also need to learn to listen to his answer. 


No comments:

Post a Comment