Friday, January 29, 2010

i am too penakut

hehe....

tak baik tol jadi penakut. i try not to, tapi dah kecut. hehe.

my hubby is on his way back from WAKAF CHE YEH. Shopping maa...pelik x? Isteri solehah(InsyaAllah) ni dop rumah diam2, main tenet, hubby yang beria2 gi kelantan sana shopping. isk isk isk....

hubby kata kol 3 nanti dia sampai insya Allah. Dah try tido tadi, tapi takleh. Jadi better menulis sampai la hubby sampai. hehe. Sanggup tu...

Well, i would like to write down about my GREAT GREAT PROJECT.
tak tau la mana sumber inspirasi dan aspirasi datang membara semangat nak buat semua perkara skarang. hehe. ok. great2 project consist of ...

1. TEMPAYAN IKAN TILAPIA (RAS SYSTEM)
2. TANAMAN HERBA PILIHAN BACKYARD AND FRONTYARD
3. GREAT2 AQUARIUM FOR MY FISHES

hurm, projek2 ni semua akan di matlamat kan sebagai hobi yang jimat. semua barang yang akan diguna yang tak mahal bagi mengelakkan pembaziran.

Untuk projek 1, tempayan mok punye, diderma ikhlas oleh mok mentua. Untuk mewujudkan biological filter tu, i already bought a canister tupperware(cheap 1 from mydin, rm 6.90 saja), dan akan diisi dengan batu kerikil, pasir dan sponges. SPonGes tu..ken fikir dulu nak guna sponge gane. mungkin gop cuma guna sponge basuh pinggan yang buleh beli bulk kat mydin tu. konsepnya media untuk bacteria je kan, any substrate can work. ehehe. or maybe akan ditambah dengan selapisan arang, untuk buang bau.
hehe, mane la buleh jual konsep ni nanti untuk fish for food for urban or flat residential. ... apa2, esok, akan try di set up.

Projek 2.
Dah start dengan ... limau purut yang dijadikan butek tempat beraknye. Kurang asam sungguh kucing aku ni!
Coriander, baru tumbuh tunas kecit!
Sawi, belom tumbuh pun ....
Pegaga ... hehe, subur segar sbb amik yang dah besar dari pasu mok. hehe=)
Dan tadi tgk2 pasu kat mydin, ingatkan murah. Mak aiiii...yang bentuk panjang tu 22.90 satu. Dokla dokleh tawwor. Baik i gi beli kat mokcik2 nursery kampong2 tu, at least buleh bahagi rezeki ke orang2 susoh. tokey mydin kaya doh. Jadi tadi cuma beli satu pasu gantung, hajatnya nak tanam sireh. Herba antiseptik yang patut ada di setiap rumah yang ada wanita.
Esok kena amik dahan kat umoh kak su... baru ni x idop.
Pagi tadi aku tabur benih papaya kat depan rumah n suka2 hati je tabur kat dalam pagar mok. hehe. Dengan harapan ia hidup sepokok dua.

Lagi esok, nak cari pasu untuk ....
-Kangkung faveretku
-Bayam
-Aloe Vera
-Salom
-Misai kucing

Amboi2 ...banyak nye duit beli pasu ... hehe. Slow2 dan berperingkat2 la InsyaAllah, supaya saya sendiri tak sedar duit habis. hehe.

Projek ke 3.
Ni problem sket. Sbb sy rasa 200 untuk beli akuarium sangat mahal la! Camne ek ... nak pinjam akuarium hatchery je dulu boleh tak? Hehe, kemut ork? 200 tu yang kaca la. Mungkin boleh start dengan akuarium plastik yang tak sampai 30 tu dulu. Kalau mmg maintenance susoh...baru kita slow2 kumpul duit beli yang kaca plok. Berpada2 la ork ... dop baik berhabis untuk hobby. Tapi best gop ada hobby, hidup rasa berkasih sayang dan berpersonaliti. Hehe. Koya!

Tahan ke aku ni nak sampai kol 3 ni...isk isk.
Being alone ... terfikir. Apa nak jadi ngan hidup aku ni tanpa syazni agaknya?
Isk isk isk ...
Dia gi ptg tadi, malam ni selamba je tak masak pun, gi makan umoh mok. Agaknya selama sy kawen ni menjadikan sy buat apa2 pun untuk dia ...kerana dia atau kerana dia ada bersama. Haisy ..... tapi mana2 isteri pun macam tu kot x? ke x?

Isk ...

No comments:

Post a Comment