Sunday, January 10, 2010

kami kena berjimat!

haiyak, nasib baik ada pungutan zakat yang menyedarkan kami yang kami ni sebenarnya dah teroverspent!

alhamdulillah, teguran Allah masih membuka hati kami untuk buat perubahan di tahun baru ini. I hope this is not a hangat2 taik ayam punya resolution! semoga beristoqamah la kami dengan perkara berjimat cermat ini. Lagipun perbelanjaan untuk sambung belajar pun kena dihitung kira, jadi di sinilah kami bermula untuk berbelanja seadanya.

Dan sedihnya, ada segelintir sahabat di sini, mengambil mudah hal zakat ini. They said, " saya punye belanja takde lebih jadi tak perlu lah bayar zakat." herm...kan Tuhan dah kata 1/3 dari rezeki kamu tu milik orang lain...disalurkan melalui kamu. Dan kewajipan berzakat berkali2 disebutkan dalam Al-Quran, jadi semoga tidak di ambil ringan perkara ini kepada sesiapa yang membaca. This is our first time paying Zakat Pendapatan since this is our First Year of Working. Tapi, hukhuk...kena tunggu gaji jugak dulu baru boleh dilunaskan sbb ada keperluan mendesak baru2 ini. Semoga dipanjangkan umur kami ke tarikh itu...

1 year++ of waiting, Alhamdulillah, Khamis ni InsyaAllah kami akan menghadiri 3rd interview in UDM. This time for a promising future: TETAP. Semoga dipermudahkan urusan kami. Syukran Ya Rabb.

Jadi antara langkah pengjimatan kami adalah: MAKAN DI RUMAH SELAGI MAMPU!
Bunyinya macam agak melelahkan: SYAZNI MINTA SHIDA MASAK FOR LUNCH.
Hehe, dinner no prob tapi, this week we gonna try to cook for lunch plak. Keistiqamahannya? Dunno yet, tengok la dulu. Tak berani janji. Hehe.

Menu minggu ini:
Esok : Nasi + Kari Daging + Sayur Kobis
Selasa: Gi Rawang. Kedai kot ...
Rabu : Ikan layur masak asam + ikan goreng + timun
Khamis : Interview , mkn luor kot
Jumaat: Ayam masak lemak cili api + telur goreng + sayur campur
Sabtu : Ikan kicap + Kangkung belacan

Minggu Depan.
Ahad: Kelas pagi. mlm: Nasi Goreng + Sup
Isnin: Nasi Ulam + Daging Bakar
Selasa : Udang masak marah serai + telur + sayur ape2
Rabu : Masak lemak kobis + Ikan goreng + sambal belacan
Khamis : Nasi Ayam ...uiii...

Okay, sudah lah! banyak nye perancangan, bukan ape, di KPI seorang isteri je ni. hehe. Nx week kita wat penilaian mana yang jadi mana yang tak jadi. Plus, plan will assist you to work for it, sebagai contoh, dengan senarai ni petang nanti senang skit nak gi beli barang for the whole week. Kan? kan? kan?

Okay, mood baik betol hari ni.

No comments:

Post a Comment