Thursday, December 2, 2010

Baru saya tau ....

Dah lama tak menulis apa-apa.
Tentang entry sebelum ini juga ada perkembangan selepas muzakarah suami bersama halaqah Muslim Saijo.
Tapi belum sempat untuk update sejak tarikh itu.
Aktiviti saya beberapa minggu kebelakangan ini.
15-18 November ; Sampling di Uwajima, Ehime Prefecture.
Perjalanannya; dari Saijo ke Kure sejam naik kereta, kemudian kereta naik feri bersama tuannya dan saya=) selama 2 jam sampai di Matsuyama, dari Matsuyama Sensei drive lagi ke Uwajima 2 jam lebih.
Ehime terkenal dengan mikang(limu), mutiara dan ikan merah. Dalam perjalanan dari Matsuyama ke Uwajima we can see beautiful view. Jalannya lebih bergunung ganang berbanding Hiroshima, dari atas jalan lihat ke bawah boleh nampak laut dan pelabuhan serta tempat kultur tiram mutiara dan ikan merah. Pandang ke atas (terutama sebelum masuk terowong) boleh nampak kebun limau.Sangat bertuah kerana kebetulan end of autumn, semua mikang sudah masak. Jadi pemandangannya sama macam pokok oren yang dah masak ranum dalam FARMVILLE. hehe....teringat pulak susah payah mi dan bak tanam limau kebun belakang rumah dulu....
Setibanya di Uwajima, its still early and Yamashita San. kawan sensei yang akan tolong kami sampling tak boleh entertain kami that day. So, what a suprise, Sensei said, lets have a sightseeing. Hehe, bahasa ingggepun.
So, we went to a castle. That castle, is located at the summit of a hill. Dan bukit itu lebih tinggi dari bukit besar dan lebih curam dari itu. Tangganya, tangga batu. Sama macam kita tengok cerita Jepun or Cina zaman dulu dulu. MasyaAllah, setengah jalan, hamba yang lemah ni dah rasa tak cukup oksigen. Take a break.
Sensei datang tegur, Norshida, you are young, you should exercise more after this.
Sight.... Hait Sensei. What else can I say? heheh....
Malu wesss...Sensei relax je. Laju pulak tu.
Esokknya bermula pekerjaan seawal jam 8.00 berakhir jam 6 petang.
Jam 7 Sensei menunggu di lobi kerana Yamashita San would like to gave us welcoming party. I was scared and many things in my mind.
There, in the restaurant, they order all seafood because of me. And seadanya, bila sudah darurat begitu, saya jamah seadanya, sekadar menjaga hati mereka dan mengalas perut yang cuma masuk onigiri seketul tengahari itu. Di situ, berakhir perbincangan tentang kritikalnya cara untuk menemui method bagi research saya ini, kirakira jam 12. Hanya Tuhan yang tahu betapa penatnya saya saat itu.
Kerja lagi 2 hari, kemudian Sensei awalkan trip pulang setengah hari kerana dia kecewa dengan hasil pencariaan kami kali ini.
Sebelum naik ke feri untuk pulang, dia sempat bawa saya ke Bukyo's Temple.
He is praying.
I thought it was another sight seeing, but at last I understand his message.
At first, maybe at the first week I enter Hiroshima Daigakun, he told me that people in Japan do not live related to religion. And ask me if I can compromised the "solat" and other Islamic related principal that might not "suitable" (pada pandangannya) untuk hidup senang dan mudah di Jepun. At that time, I told him,
"Sensei, from my reading, I realize many people in Japan is atheis. But as for me, I will fulfill my obligation and live as a Muslim even I am in Japan. I will make sure my religion will not bothering my performance in your lab."
Walking down from the temple (also located at the summit of a hill), he told me, " You can see many people here in Japan, including me, are still a serious in religion. But our life is not related to religion."
Sensei diam selepas itu.
And I said, " This is a nice sight seeing Sensei, thank you."

==================================
After the trip, bertapa dalam lab, memeriksa ikan-ikan itu semuanya, kerana saya mahu minta OFF.
Its a hard work.
Yeah, its Phd , of course the work is hard.
And already finish the works, already send the report and then we plan for the real work.
Lusa, 4 hingga 7 Disember, we will fly to Korea. South Korea. Incheon. Seoul.
Bertemu ibu mertua, adikadik ipar yang sangat excited macam balik ke tanah air dan sepupu ibu mertua.
They brought 2 luggage of foods, for us. Hehe.
Sekarang sedang packing2.
Beli baju sejuk, persediaan untuk musim sejuk dan ke Korea ini.
This is: Work Hard the Play Hard!
========================================
Tentang keju ....
Ustaz Helmi, membuka ruang untuk muzakarah dalam usrah mingguan. Dan menerangkan pendapat berdasarkan artikel ini;
Of Man and Mice, Cheese Factor

 

Jadi boleh baca dan buat pertimbangan sendiri.
As for us, after muzakarah lagi dengan Ustaz Roslan, (my brother). Memandangkan prosesnya dan bahannya memang sudah diketahui, kalau mahu makan juga, boleh ambil yang dibuat oleh orang Kristian dan Yahudi(as they are still be considered as Ahli Kitab, yang kita boleh makan sembelihannya). Which means, kami tak ambik yang buatan Jepun. Di sini, memang bukan negara yang Kristian adalah agama utama.  Dan jika terpaksa, means, kalau dah terhidang nak terpaksa makan, ambil langkah jangan banyak tanya. Jamah seadanya.

Dan good thing is, we still can eat cream cheese. Which the making process belum lagi melibatkan rennet. Jadi tang ni takde keraguan. And it still taste good.

Suami dah balik.
Jadi idea dah lari.
Saya akan stop.
Wassalam.

2 comments:

  1. kak shida,g korea kirim hye kt ex-bf saya Rain ek...hehehe

    ReplyDelete
  2. heheh,baiklah, saya akan bercakap dengan gambar rain bila sy jumpa gambarnye.

    ReplyDelete